Monday, January 12, 2009

Kiludest

Mulle on kilud alati meeldinud. Need on lapsepõlves mu põhitoiduks olnud, mu esimene sõna oli kala. Ma arvan, et mu emal ja vanaemal ei lähe praegugi nädalatki mööda, mil nad kilu ei sööks. No alati kui ma külas käin on kilu mingil kujul laual. Söön seda külas käies suure rõõmuga, ise olen varem valmistanud haruharva.
Laupäeva õhtul tõi üks mu toredatest naabrinaistest mulle tohutusuure ämbriga jääkülmi, äsja merest tulnud kalu. Naabrinaisel on merel sidemeid ;) Talle tuuakse aeg-ajalt äsja püütud kilusid, 10 kilose ämbriga vähemalt. Ma siis tõstsin sealt ämbrist omale nii 3.5-4 kg. Vähemaga tema polnud nõus. Ta tõi meile ka majatäie elevust. Mul mõtted tormasid, mida kõike neist valmistada saaks!!
Kuna tuju oli selline tegime kõige traditsioonilisema valiku. Minu lemmikud. Muna-jahusegused praetud kalad, marineeritud kalad ja vürtsikilud.
Mina puhastasin ja Veikko praadis. Puhastasin täpselt kaks ja pool tundi :) Küll oli mõnus lapsepõlvesöökidest mälestusi heietadaja kuulata, kuidas Triin "Kala!" karjub.
Kui sul on väga värske kala siis puhasta kilud (roots välja!!), kasta klopitud munasegusse, kuhu on lisatud soola ja pipart ning siis jauhusse ning prae mõlemilt poolt pruuniks. Arvesta, et neid peab tegema palju, sest taldrik saab kogu aeg tühjaks.
Kui oled teinud piisavalt palju ja mõned kalad jäävad koguni üle saad need panna marinaadi. See on mu teine lemmik. Juba väikesene plikana sõin ma neid sünnipäevalaudadelt vaagnate viisi. Marinaadi jaoks pane tulele suur pott u 3 liitri veega. Koori suur porgand ja 1 suur sibul. Lõika porgand ja sibul ratasteks ja lisa veele. Pigista poole sidruni mahl ja lisa ka potti, samuti 4 loorberilehte, 12 pipratera ja 8 vürtspipratera. Lisa ka maitse järgi soola ja söögiäädikat (nagu ilmselt paljudes tänapäeva noortes peredes polnud meil kodus äädikat, kasutasin valgeveiniäädikat. Kõlbas hästi. Nagu praadimiseks oli meil vaid oliiviõli.... õnneks mitte ainult extra virgin). Keeda marinaadi u 10 minutit ja jäta jahtuma. Lisa pisut jahtunud marinaadile kalad, pane sobiv taldrik vajutiseks peale ja jäta jahedasse. Järgmisel päeval väga head süüa.
Vürtsikiludeks sobivad vaid kõige tillukesemad kilud. Sellised, mille puhastamine täiesti mõttetu tundub :) Niisiis puhasta kalad ja valmista piprasegu. Segusse lisa vürtse enda tunde järgi, mis rohkem maitseb, seda pane enam. Vürtsikilude jaoks siis soola, värskelt jahvatatud pipart, valget pipart, vürtspipart, kardemoni, koriandrit, muskaati, näpuotsatäis kaneeli ja mõned loorberilehed. Lao kilud vürtsiseguga kihiti karpi ja lase vähemalt järgmise päevani seista. Vürtsikilusid võib karpi panna ka puhastamata, siis pane vürtsisegu natuke rohkem ja puhasta vahetult enne söömist. Serveeri vürtsikilusid röstitud musta leiva, hakitud muna, sibula, tilli ja hapukoorega. Meie sõbrad Maida ja Samuele käisid külas, tegime sauna ja sõime silku! Kuumi kartuleid kala kõrvale ja hapukoore salatit!.

2 comments:

Liina said...

Puhas nostalgiavärk, suu hakkas vett jooksma! Oleks mul ka kapsi kilu praegu... aga on 5 sorti anshoovist, peab nendega leppima :-)
Ma tegin 1. jaanuari laisklemispäevaks kausitäie marineeritud liha, sama marinaad, mis sul kiludelegi. Jällegi üks lapsepõlve pidulaua toit, pealinnasalat juurde (kartulisalat herneste, linnuliha ja sinepise majoneesiga).
Sentimenti ruulib!

Eiliki said...

Marineeritud liha olen ka teinud varem, seafileest. Väga mõnus ka suvel lauale panna kui palju külalisi.