Thursday, January 29, 2009

Jaapani toitude lainel

Ma pole küll Jaapanis käinud (tahaksin väga minna) ega ka jaapani restoranides väga palju käinud kuid mulle tunduvad jaapani toidud väga huvitavad. Olen mõnel korral jaapani kokaraamatuid uudistades tohutusse vaimustusse sattunud ja kodus erinevaid toite järele proovinud. Eestis on see küll üpris raske sest tooraineid on väga raske või võimatu saada. Sushi ilmselt on populaarseim jaapani toit ja seda söön ka mina väga hea meelega. Seda on kodus kerge valmistada, minu arust ideaalne lõunasöök. Sushi valmistamiseks vajaminevat on suuremates poodides vabalt saada, sest see on selline trenditoit, mida kõik süüa tahavad. Sushi on aga vaid väike osa jaapani toidust. Mina söön tihti lõunaks miso suppi. Ostan miso pastat Nop`ist. Seda on väga lihtne valmistada (saab ka keerulisemalt muidugi), tavaliselt teen nii: Keeda kastrulis u 250 ml vett. Tükelda mõned juurviljad (valge redis ja porgand näiteks) ja lisa keevasse vette, keeda paar minutit. Lisa dashi (see on jaapani toitude väga oluline osa- isekeedetud puljong, mina kasutan Pipraoest ostetud tuunikalapuljongit) ja eelnevalt vees leotatud wakame vetikatõ'õ (ka piprapoest). Haki valget sibulat hästi peeneks, rohelisi sibulapelseid juppideks. Võta kastrul tulelt, lisa misopasta ja sega läbi. Siis tõsta supp kaussidesse (1,5 inimest ehk mina ja Triin), puista üle hakitud sibulaga ja lase hea maitsta.
Sel nädalal tegin ka udon nuudleid. Need on jaapani nisu nuudlid. Tegin valgest redisest ja prgandist ning tuunikalapuljongist põhja, lisasin sisse nuudlid ja kuubikuteks lõigatud lõhe ja paprika. Maitsestasin sojakastmega ja väga toitev roog ongi valmis.
Mu armas naabrinaine tõi mulle pühapäeval suure filee merelõhet (mitte sellist oranzi norra kasvanduselõhet vaid päris kraami), enamuse soolasin, sõime ise ja sõid sõbrad. Kuid ühe tüki tegin õhtusöögiks nii: Võta fileeritud lõhetükk. Sega kausis sojakaste, mirin toiduvalmistamise riisivein ja pisut wasabit. Kata lõhefilee saadud seguga ja pane 25 minutiks 185 kraadisesse ahju. Kõrvale serveeri kvaliteetset aurutatud riisi ja porgandeid. Porgandid tee nii: lõika kaks suuremat porgandit kangideks. Vala pannile pisut õli ning prae porgandeid kuni nad pisut pehmenevad. Sega väikeses kausis sojakaste, mirin, natuke soola ja suhkrut. Vala segu porganditele ja lase natuke sisse imbuda. Rösti kuival pannil peotäis seesamiseemneid ja raputa serveerimisel porgandite peale. Njämm.
See tuli nüüd väga segane jutt. Targem on inspiratsiooni saamiseks ilusate piltidega jaapani kokaraamatut lugeda ;)
Ootan suure põnevusega jaapani teemalist kokandusklubi kohtumist kui Triin Jaapanist tagasi tuleb. Muide Triin ma vist isegi julgen paluda, et sa paar toiduainet kaasa tooksid... Mina pole veel üheski poes bonito helbeid müügil näinud.

2 comments:

Liina said...

Hohooo, mis postitus! Mul on ka jaapan väga teema! Mamma kinkis jõuludeks jaapani toitude raamatu ja peale kogu seda maitsete rallit tundub mõnusalt naturaalne jaapani köök väga bro.
Mul oligu mure, et kust dashit saada, aga kui sa ütled, et piprapoes, siis on hästi, siis ei pea Tokiosse lendama :-)
Bonitohelbeid ei ole ma ka lootnud Tallinnast leida, aga äkki Hki või Stockholm?
Nopis oli tõesti päris hea nuudlivalik ja misosupi pakid on mul juba aastaid tööl sahtlis, kaitsmaks äkilise nälja eest. Misosupiga on veel see hea asi, et kui teed, siis vajub kontori köök kiirelt tühjaks :-PP See on rahva jaoks ikka liiga ekstreem värk.
Ausaltöelda ma limpsin vahel misopastat niisama ka. Täitsa friik :-)

kivitoa said...

bonito helbeid saab Piprapoest. paar päeva tagasi nägin.